Reklamy w radiu, telewizji i Internecie – które są skuteczniejsze?

Na przestrzeni lat formy reklamy zmieniały się niejednokrotnie, dostosowując swój przekaz do specyfiki kanału komunikacyjnego. Warto więc postawić sobie pytanie w dzisiejszym kontekście – które reklamy są skuteczniejsze: w radiu, telewizji czy Internecie?

Reklamy od czasów swojego powstania rządzą się swoimi prawami. Prawa te różnią się od siebie w zależności medium, gdzie prezentowana jest reklama. Przekazy reklamowe w radiu będą w zupełnie inny sposób miały zbudowane dialogi niż reklamy w telewizji czy internecie. Z kolei reklamy telewizyjne nie oddziaływałyby na swoich odbiorców, jeśli ci słuchaliby jej w radiu. Z czego wynika taki stan rzeczy? Czy możemy jednoznacznie stwierdzić, która z form reklamowych jest najskuteczniejsza?

Forma zależy od kanału

Nie da się ukryć, że forma przekazu komunikacyjnego jest ściśle uzależniona od tego, w jaki sposób i gdzie będzie prezentowana reklama. Dobór odpowiedniej formy, dopasowanej nie tylko do danej grupy docelowej, ale również kanału komunikacyjnego, to jedno z ważniejszych zadań reklamy – od tego zależy bowiem jej skuteczność. Czym zatem charakteryzują się reklamy radiowe, czym telewizyjne, a czym internetowe?

Mogłoby się wydawać, że reklamy radiowe mają przed sobą zadanie najtrudniejsze, ponieważ mogą korzystać jedynie z jednego zmysłu odbiorcy – słuchu. Z tego właśnie powodu za pomocą słów i dźwięków reklamy radiowe starają się przekazać nam zalety danego produktu i utrzymać naszą uwagę. Niezwykle często reklamy radiowe posiadają formę dialogu, ponieważ ten dynamizuje przekaz – rozmowę między dwoma osobami można o wiele łatwiej zapamiętać niż zwykły monolog na przykład zachęcający nas do kupna danej rzeczy.

Profesjonalny Copywriter – poznaj szczegółową ofertę dostępną na stronie

Reklamy telewizyjne

W przypadku reklam telewizyjnych jest już inaczej – tutaj ogromną rolę odgrywa warstwa wizualna. Tekst również ma duże znaczenie, ale to między innymi oprawa graficzna czy obraz w największy sposób przyciągają uwagę odbiorcy. Wybór odpowiedniej lokalizacji do reklamy czy dobór odpowiednich postaci przedstawiających produkt czy markę są najważniejsze, jeśli chodzi o reklamy telewizyjne. W ostatnim czasie na sile nabiera storytelling – forma reklamowa, która ma na celu przedstawienie przede wszystkim historii, w której marka czy produkty pozostawałyby wyeksponowanym szczegółem.

Reklamy internetowe

Wydaje się, że największy potencjał kryje się w reklamach internetowych. Ich forma może być niemalże dowolna – może to być kampania AdWords, reklama w serwisach społecznościowych czy chociażby video zamieszczone na YouTubie. Internet oferuje również zupełnie inne zasady dojścia do grupy docelowej, co zostało zrewolucjonizowane właśnie przez media społecznościowe.

Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie, która z tych form reklamowych będzie najskuteczniejsza? Musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, że najwięcej zależy od specyfiki tego, co reklamujemy. Nie da się ukryć, że reklama leku na ból gardła może nadawać się do radia i telewizji, ale w przypadku internetu może się nie udać. Z kolei o wiele skuteczniejsza będzie reklama gry komputerowej w internecie niż w radiu czy telewizji.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *