Jakie owoce i warzywa należy jeść zimą?

W czasie zimy ludzki układ odpornościowy jest słabszy, przez jesteśmy o wiele bardziej podatni na przeziębienie. Mamy prawo jednak temu zapobiec adekwatnie się odżywiając. Zadbajmy o to, by w należącej do nas codziennej diecie znalazły się konkretne warzywa i owoce. Poniżej dowiecie się, jakie będą optymalne.

Nasz organizm wymaga stosownej ilości witamin, minerałów i innych niebezcelowych elementów odżywczych, by porządnie funkcjonować. W czasie zimy nasza wytrzymałość naturalnie się obniża, wobec tego musimy zatroszczyć się o należytą dietę, by nie doprowadzać do częstych przeziębień czy infekcji. Nadzwyczajną rolę grają tutaj warzywa i owoce, które zawierają wiele niezbędnych składników oraz witamin, które mogą nam pomóc w powiększaniu odporności.

Mimo pozorom wybór owoców i warzyw w czasie zimy jest w rzeczywistości ogromny. Warto pamiętać o tym, żeby wybierać produkty, co do których mamy pełne przekonanie, że są solidnej jakości i pochodzą z prawdziwego środowiska hodowlanego. Niestety wiele owoców czy warzyw, jakie jesteśmy w stanie znaleźć w ogromnych sklepach zawierają materiały chemiczne czy pestycydy, i wielokrotnie pozbawione są ważnych wartości odżywczych oraz smaku. Wybierajmy zatem towary z pewnych źródeł.

Które owoce zimą?

Kupujmy owoce sezonowe, takie jak jabłka lub gruszki. Warto wybierać te, jakie pochodzą z naszych rodzimych źródeł oraz zdajemy sobie sprawę z tego, że nie pozostały poddane żadnym chemicznym procesom. Banany lub cytrusy także obejmują istotne wartości odżywcze, jednak musimy pamiętać o ich dokładnym umyciu – by przetrwały transport powinny być spryskane specjalnymi substancjami bakteriobójczymi. Oprócz tego możemy skorzystać z mrożonek, jakie sami przygotowaliśmy poprzednio – mimo pozorom nie tracą one swoich wartości odżywczych i smakowych. Nie zapominajmy o orzechach oraz innych suszonych owocach. Należałoby jednak dbać o to, żeby nie zawierały one dodatków w postaci cukru czy soli.

Jakie warzywa zimą?

Jeśli chodzi o warzywa wybór też jest dość ogromny. W czasie zimy bardzo dobre będą warzywa korzeniowe takie jak marchew, buraki, pietruszka, seler, a także warzywa cebulowe (cebula, czosnek, por), strączkowe (fasola, groch, ciecierzyca, soczewica) i kapustne (kapusta biała i czerwona, brukselka). Mamy prawo przyrządzić z nich w zasadzie wiele atrakcyjnych potraw i codziennie wymyślać pionierskie dania z ich uzupełnieniem. Warto pamiętać również o kiszonkach (kiszona kapusta czy ogórki) – są naturalnym probiotykiem, posiadają niemało witamin oraz soli mineralnych, przez co wzmacniają układ immunologiczny. Najporządniej jeśli skorzystamy z własnych przetworów.

Czego się wystrzegać?

Jeśli chodzi o owoce – strońmy od truskawek. W pewnych sytuacjach mogą one pojawiać się na sklepowych półkach, jednakże z pewnością nie wywodzą się one z naturalnych upraw. Strońmy też pomidorów i ogórków – niestety są one sprowadzane z innych państw, a niejednokrotnie też uprawiane na syntetycznych nawozach, przez co tracą one swoje wartości kaloryczne. Innym warzywem, z jakiego należy zrezygnować zimową porą jest szpinak. Chyba, że zamrozimy go latem, kiedy jest jego naturalny sezon.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *